het gehalveerde varkentje



De postpakketten stroom naar het buitenland,komt zo langzamerhand op gang.De pakketten voor de Napo,naar onze trouwe soldaten in het buitenland worden ook met massa's aangeleverd. Verliefde vriendinnen,moeders met heimwee naar hun zoon en kinderen die een tekening naar voor hun vader hebben gemaakt die in het buitenland dient,het gaat allemaal over de balie.
Maar er was tussen al die pakketjes die vandaag van port en douaneverklaringen moesten worden voorzien..een pakketje wat de kroon spande. Of liever gezegd degene die het pakje bracht maakte het heel bont...
Een lief mevrouwtje had een pakje voor haar dochter in Frankrijk. Het pakje woog 2016 gr.
Hoe jammer ook voor deze mevrouw het pakket was 16 gram te zwaar,wilde ze het voor een redelijke prijs versturen .Ze vroeg of ik een uitzondering wilde maken. Maar ik vertelde haar dat dat echt niet kon. Na enig wikken en wegen maakte ze het pakje dan toch maar open op mijn balie. En haalde daar een marsepeinen varkentje uit. Ik schoot eigenlijk al in de lach toen ik dat varkentje voor me zag liggen. En ik dacht nog bij mezelf,toen zij me zei"Nou deze er dan maar uit",Oh die krijgen wij vast voor bij de koffie vanmiddag...
Maar ik bleek een slechte rader,want mevrouw had andere plannen. Resoluut scheurde ze het plastic eraf,schoof het varken op zijn gouden kartonnen bedje er uit en zei"Snij zijn kont er maar af"
Ongelovig keek ik haar aan,en nog een keer zei ze"Hoor je niet wat ik zeg kind?Snij zijn kont eraf".
En je kunt het geloven of niet,ik deed het. Gedwee liep ik met het varken naar de keuken,om hem daar van zijn roze marsepeinen kont te ontdoen.
Terug gekomen legde ik het driekwart varken op de weegschaal samen met het pakket wat nu precies 1999 gr woog.

Mevrouw was zeer tevreden. Ik plakte het pakketje weer voor haar dicht. Zij rekende af.
En terwijl ik haar het wisselgeld terug gaf,zei ze met een grote gulle lach"Zijn kont mag je houden,lekker voor bij de koffie"
O ja en het andere deel van het varken,was weer keurig in plastic verpakt en werd zonder kont opgestuurd naar Frankrijk.
"Mijn dochter zal wel denken,moeder is gek geworden"
En ik dacht alleen maar:"En ze moet het kontje missen,en die zijn nou juist altijd het lekkerste.